Průměrné spropitné pro Českou republiku činí něco málo přes 22 Kč, vyplývá to z dat společnosti Qerko. Nejštědřejší jsou zákazníci ve Středočeském, Pardubickém a Plzeňském kraji, kde nechávají dýško v průměrné výši 27 Kč.
Osvědčených 10 % z útraty se tak u nás spíše nekoná. Naše tipy by vám ale mohly pomoct k lepšímu dýšku.
1. Připomeňte, že dýška se dávají i přes kartu
Jedním
z argumentů, proč některé podniky karty neberou, jsou právě malá dýška. To je ale omyl!
Je všeobecně známo, že karty zvyšují ochotu zákazníků utrácet
peníze. V zahraničí mají také
při platbě kartou zákazníci tendenci dávat větší spropitné.
I právě proto by podniky,
které karty berou, měly přes terminál také dýška přijímat. Zákazníci, kteří
právě po ruce nemají drobné (a oni je často nemají), tak jednoduše nahlásí obsluze
pouze vyšší částku.
A nezapomeňte svým zákazníkům říct, že dýška přijímáte i kartou.
2. Zopakování objednávky zvyšuje výši spropitného
V restauraci v
Nizozemsku, kde není spropitné běžnou záležitostí, se ukázalo, že rekapitulace
objednávky zvyšuje výši dýška.
Když servírka dala najevo, že objednávce rozumí, a řekla něco jako „Už jdu!", dostala spropitné v 52 % případů, ale když objednávku zopakovala, 78 % zákazníků jí dalo spropitné a průměrná výše spropitného se zdvojnásobila.
3. Ukažte, že i vy jste člověk
Mnohokrát zákazníci obsluhu ani nevnímají, berou ji tak nějak automaticky. Jakékoliv vybočení z běžné rutiny objednávka-obsluha-placení je příjemným osvěžením, které zákazníka vytrhne z rutiny.
Obyčejné „Děkuji,“ které napíšete na paragon, zvýší výšku spropitného o 2 %. Případně zkuste zákazníkům říct, na co dýško použijete.