Zatímco v severských zemích probíhá drtivá většina plateb online a skloňuje se zde zakotvení práva obchodníků odmítat hotovost (ve Švédsku to už funguje), se u nás odehrává tak trochu jiná debata. Zdá se, že v České republice stoupá počet hospod, které odmítají přijímat platby kartou. Případně karty i berou, ale nejprve se zákazníka zeptají, jestli nemají hotovost.
Důvody, proč platbu kartou někteří neakceptují
„Při platbě kartou dostáváme malá dýška,“ – toto je jeden z nejčastěji zmiňovaných argumentů. Podniky na kartu dýška neberou a lidé tak spropitné nedávají.
„Platíme za terminál i za každou transakci,“ – je další důvod, proč se někteří rozhodnou pro zcela offline řešení.
„Většinou platím lidi na ruku,“ – patří k těm méně skloňovaným argumentům, protože to je zcela nelegální jednání.
Proč jsou důvody pro neakceptování karty nedostatečné
Předpokládáme, že většina čtenářů kartou platí a ví, jaké to je nemít po ruce dostatek hotovosti. Když máte v peněžence stovku, tak si to třetí pivo nedáte, jdete domů. Jiné je to však při platbě kartou. Potvrzuje to i jedna z nejčastěji citovaných studií od společností Dun & Bradstreet, která zjistila, že lidé utrácejí o 12 až 18 % více, když platí místo hotovosti kartou.
Pokud vás trápí malá dýška, máte několik možností:
Můžete začít spropitné na kartě přijímat – je to jedna z cest a velice jednoduchá.
Personálu klást na srdce, aby se o dýška snažil – ono jeho chování není vždy vůči zákazníkovi vstřícné (samotné nepřijímání karet není vstřícným krokem). Jeden úsměv navíc může výrazně ovlivnit výšku spropitného.
Pokud platíte lidi na ruku, tak víte, že se pohybujete za hranicí zákona.
A poslední argument, týkající se poplatků. Ano, máte pravdu! Poplatky za transakci a poplatky za pronájem terminálu tady byly, jsou a budou. Nicméně, na webu aktualne.cz loni redaktoři vypočítali, že za online úhradu oběda v ceně 150 korun restaurace na provizi zaplatí přibližně jednu korunu a 12 haléřů. Co se poplatku za pronájem terminálu týče, čím vyšší obrat, tím menší poplatek.
Netrestejte zákazníka. Mluvte s poskytovateli
Vy sami jste už určitě měnili mobilního operátora, třeba jste refinancovali úvěr i půjčku. Proč, když se předhání v lepších nabídkách mobilní operátoři, by to nemohli dělat i poskytovatelé terminálů?
Zeptejte se konkurence na:
% poplatek za každou transakci
Výši pronájmu terminálu
Speciální akce a výhody pro vás
Každá společnost má totiž jiná pravidla. Někde za pronájem terminálu neplatíte při obratu nad 300 000, někde až nad 500 000 Kč. Liší se i % z jednotlivé transakce.
Nemáte důvod nejít za lepším, jenom prosím netrestejte zákazníky. Ti se chtějí pouze dobře najíst, napít a nehledat při tom nejbližší bankomat. Zkuste spíše zatlačit na samotné provozovatele.