Image by gpointstudio on Freepik
Co je to merch
Slovo merch je zkratka slova merchandise, který v doslovném překladu znamená zboží. Merch používají hudebníci, potravinové řetězce, fanoušci počítačových her, seriálů a také restaurace.
Merch jsou reklamní předměty se specifickým logem, nebo motivem, díky kterému se povědomí o společnosti více rozšiřuje. Určitě máte doma něco podobného například tričko se Zaklínačem, děti všechno od Pokémonů a možná už brzy možná i něco z vašeho podniku.
Merch a restaurace
Merch využívají zejména hudebníci, filmová a počítačová branže. Postupně však jeho krásy objevují i další odvětví. Před roky byste asi neřekli, že Lidl může prodávat svůj vlastní merch. A taky ho i vyprodat.
Na vlnu merche najely i restaurace. Například kuřecí velmoc KFC navázala spolupráci s oblíbeným prodejcem Crocs a vznikly KFC kuřecí crocsy. KFC nabízí také svetry plné kuřecího, kuřecí potisk pro laptopy, polštáře, trička a v Austrálii nechybí surfy.
Napříč světem najdete mnoho příkladu a nemusíme sledovat jenom velké mezinárodní řetězce. Svůj merch v českých vodách představila i skupina Ambiente, nebo holešovické bistro The Eatery. Ambiente nabízelo talíře s kresbami voňavých českých surovin jako pastináku a kapusty. The Eatery fanoušky obléklo do kšiltovky s logem a přidalo i plátěnou tašku.
Merch a jeho výhody
Pokud se zamýšlíte, k čemu je vlastně
merch dobrý, sepsali jsme pro vás jeho výhody:
✔ Další
zdroj příjmů: Nový kanál ke
generování tržeb. V době stále probíhající pandemie přijde vždy vhod.
✔ Oslovíte
více zákazníků: Díky merchu se
dostanete do světa. Nosit ho budou vaši fanoušci a třeba si ho objedná i někdo
z jiného města, který se k vám do podniku jen tak nedostane.
✔ Bude se o
vás mluvit: Čím originálnější
nápad do merche dostanete, tím
větší zájem vyvoláte.
✔ Příležitost
k upsellingu: Nabídněte
k objednávce merch, zvýšíte tím útratu hostů. Upselling v praxi
není žádná věda, jde to i bez merche.
Kolik výroba merche stojí: Ceník reklamních předmětů
Výroba cool reklamních předmětů vás nemusí
stát majlant. Vejdete se i do opravdu malého rozpočtu. Záleží na tom, co si
vymyslíte.
Mějte na paměti, že čím větší množství si objednáte, tím menší jsou náklady na jeden kus. Většina firem, které se zabývají potiskem reklamních předmětů mají svůj ceník online a nabízejí také online kalkulačku pro potisky.
Orientační cena potisku reklamních předmětů od 25 kusů
Hrnek s potiskem cca 200 Kč za kus
Kšiltovka s potiskem cca 250 Kč za kus
Plátěné tašky s potiskem cca 150 Kč za kus
Placka s potiskem cca 50 Kč za kus
Merch a inspirace od kolegů
A když pořád nevíte, pobavte se nápady svých kolegů:
- Kavárna v Meziříčí rychle reagovala na dění na politické scéně
2. Obecní restaurace Strážné vsadila na jednoduché logo
3. Inspirace pro nejlepší kámoše
TIP na závěr
Na 13.
července připadá den hranolek, pizza má svůj svátek 9. února – zkuste svým
nejprodávanějším kouskům, které vás živí vytvořit odpovídající merch. Například
placku pro milovníka hranolek.