Co je Menu Engineering
Menu Engineering je vlastně rozumné
sestavování jídelních lístků. Cílem
takového dobrého nastavení jídelního lístku je vydělat na něm co nejvíce. A
neznamená to jen mít vysoké marže. Naopak jde o docela velkou vědu, která
v sobě nese prvky psychologie, práce s jazykem, s grafikou a
taky s čísly. Dobře sestavený jídelní lístek podporuje například
upselling.
Čtěte také
Tipy pro upselling v praxi
Výhody Menu Engineeringu
Přemýšlejte o lístku komplexněji, přinese vám to
řadu výhod. Dobrá restaurace není jenom o chutném jídle, své slovo v ní má
i její atmosféra a také způsob, jakým stylem je jídelní lístek sestaven a
napsán.
Díky
takto komplexně pojatému jídelnímu lístku budete vyhazovat méně jídla,
přitáhnete pozornost zákazníků k položkám s vyšší hodnotou a zvýšíte
prodeje i dalších produktů.
Menu Engineering: Objevte své hvězdy
Nejjednodušeji, jak s proměnou jídelního
lístku začít, je zaměřit se na prodeje jednotlivých položek. Všechna jídla z
jídelního lístku můžete jednoduše rozdělit do jedné z těchto čtyř kategorií a
pak jednat:
Hvězdy: mají vysoký zisk, vysokou popularitu. Jedná se o
položky, které lidé milují a které vám vydělávají peníze.
Tažný
kůň: mají nízký zisk ale vysokou
popularitu. Jsou to jídla, která lidé milují a která vám vydělají – ale
vyděláte na nich spíše v objemu.
Pes: jsou to jídla s nízkým ziskem a nízkou
popularitou. Lidé si je až tak často neobjednávají a vás stojí hodně peněz.
Puzzle:
mají vysoký zisk ale nízkou
popularitu. Kdyby si lidé tyto položky objednávali, vydělávaly by vám. Bohužel
si je zákazníci koupí málokdy.
Pokud si jednotlivá jídla takto zanalyzujete,
budete vědět, na čem jste. Odborníci na
sestavení jídelního lístku radí mít v menu co nejméně psů, experimentovat
s tažnými koni, hvězdy nechat na výsluní a puzzle položkám dopřát více
prostoru pro propagaci.
Dotáhněte Menu Engineering do dokonalosti
Samozřejmě sestavení jídelního lístku by
nemělo být jenom o profitabilitě. Menu Engineering je komplexní věda, o které
mluví řada knížek a nepíše je jen tak kde kdo.
Autorem knížky Gastrophysics: the New Science of Eating (Gastrofyzika: Nová věda o stravování) je profesor
experimentální psychologie a multismyslového vnímání na Oxfordské univerzitě.
Ve zkratce se v knížce píše, jak
správně sestavit menu, tak, aby vedlo k lepší ziskovosti. Spojil
v ní své znalosti z psychologie a přidal další tipy podle rozsáhlého
uživatelského zkoumání.
Zjistil například, že:
●
Hosté
zkonzumují o 35 % více jídla, když jedí ve dvojici
●
Hosté
zkonzumují o 75 % více jídla, když stolují v trojici
V knize autor řeší také například váhu příborů, barvu talíře, hudební doprovod a mnoho dalšího. To vše totiž ovlivňuje výši účtu na konci stolování.
Tipy pro zatraktivnění vašeho menu
K Menu Engeneeringu existuje také řada
studií. Pročetli jsme je za vás a zde jsou základní tipy, jak jednoduchými
triky v menu zvýšit prodeje. Opatrně
ale s nimi, změny musejí vždy zapadat do konceptu vašeho podniku.
✔ Konkrétní
jména – hosté chtějí poznat i
farmáře, vinaře, prostě dodavatele.
✔ Umístění – první položky jsou na ráně. Výzkum využívající
technologii sledování očí ukázal, že zákazníci
čtou menu velmi předvídatelným způsobem – soustřeďují se na pravou horní část a
na první položky.
✔ Grafika
písma – čím obtížněji čitelné
názvy vína, tím více zákazníky přitahují. Kulatá písma se zase hodí spíše
k dezertům a hranatá k hlavnímu menu.
✔ Delší
názvy – znamenají vyšší cenu
pokrmu. Dan Jurafsky, profesor počítačové lingvistiky na Stanfordské
univerzitě, provedl studii (píše o ní v knize The Language of Food: A Linguist Reads the Menu), která analyzovala slova a ceny 650 000
jídel na 6 500 nabídkách. Zjistil, že pokud se k popisu jídla použijí delší
slova, pokrm stojí více. Za každé jedno
písmeno v názvu vzrostla cena pokrmu o 18 centů (přibližně čtyři koruny).
✔ Na
barvách záleží – Podle Aarona
Allena, který je odborníkem na psychologii designu jídelního lístku, mají i
barvy svůj význam. Zelená se často
používá pro označení zdravého a čerstvého pokrmu, zatímco pomerančová má
povzbudit chuť k jídlu. Červená indikuje pocit naléhavosti a možná
upozorňuje na jídla, která si šéfkuchař nejvíce přeje, aby si je hosté koupili
– pravděpodobně proto, že mají největší ziskovou marži.
Dotáhněte sestavení menu do dokonalosti. Záleží
totiž nejen na kalkulacích, ale také na celkovém vnímání jídelního lístku.
Každý detail se počítá.