Proč uvažovat nad influencer marketingem
- Velikost globálního trhu influencer marketingu se od roku 2019 více než ztrojnásobila.
- Odhaduje se, že v roce 2024 dosáhne trh rekordních 24 miliard amerických dolarů.
- Podle společnosti CreatorIQ více než 437 000 tvůrců aktivně mluví o jídle a nápojích. Jejich příspěvky přinesly více než 1,2 milionu příspěvků, což přineslo téměř 75,5 miliardy impresí, 3 miliardy zapojení a neuvěřitelných 4,8 miliardy dolarů v hodnotě získaných médií. A to jsou čísla jen z první poloviny roku 2023.
Když díky influencerům trháte rekordy
Byznys je to opravdu velký. Vezměme si například kampaň společnosti Chipotle na fajita quesadillu s mega influencery z TikToku Alexisem Frostem a Keithem Leem. Akce dokázala společnosti vygenerovat jedny z nejlepších online prodejních dnů všech dob.
Ve zkratce – tito dva recenzenti pěli slávu na fajita quesadillu a Keith k tomu přidal i recept na vlastní zálivku. Chipotle rychle reagovalo a zálivku během krátkého času zařadilo do nabídky na svých prodejnách. Navíc na počest Keitha Leeho a Alexis Frostové společnost na omezenou dobu zařadila do aplikace Chipotle a na web Chipotle.com také nové položky:
- "Keithadillu"
- a oblíbenou objednávku Quesadilly Alexis Frostové, "Fajita Quesadilla Hack".
Přesně tyto objednávky obdržely na TikToku od Keitha i Alexis nejvyšší hodnocení.
Příklad z praxe: Influencer marketing a L‘Osteria
Pojďme ale do českého rybníčku. Zajímavou případovou studii zveřejnila agentura CreatiCom. Ta italskému řetězci restaurací pomohla se zviditelněním pomocí influencerů.
Agentura navázala barterovou spolupráci s 18 influencery, kteří sdíleli přes 80 příspěvků a stories, díky čemuž L‘Osteria získala statisícové dosahy. Balíček se postupně nabaloval a nabobtnal do situace, kdy o L’Osterii psali i influenceři, kteří s podnikem nijak nespolupracovali. Postupně se přidávali i stories od zákazníků, restaurace se stala trendy místem.
Během kampaně akce přinesla profilu značky více než 5000 nových sledujících, miliony zhlédnutí, navýšení obratu, a především velmi silné podpoření značky a celkového povědomí o L‘Osterii v České republice.
Jak na influencer marketing krok za krokem
Samozřejmě uvedený příklad je tady spíše pro inspiraci. Spolupráci s influencery můžete zvládnout i vy sami, chce to ale trochu selského rozumu a promýšlené strategie.
1. krok, jak na influencer marketing: Najdi svého influencera
Zkuste se zorientovat ve velkém influenceřím světě. Necilte na první příčky žebříčků nej influencerů – pomohou vám i lokální mikroinfluenceři. Například L’Osteria mikroinfluencerům (oslovovali influencery s 4 000 + followers) nabízeli budget na jednorázovou útratu.
Influencery hledejte například podle:
- Hashtagů jako: #spoluprace #jidlo,
- zeptejte se i v profesních skupinách například #HolkyzMarketingu,
- prohlédněte si obsah profilů důkladně, aby souzněl s vašimi hodnotami,
- sledujte, koho sleduje a třeba najdete další.
2. krok, jak na influencer marketing: Stanovte si rozsah spolupráce
Když si plácnete, řekněte si, jak bude spolupráce probíhat – za kolik, kolik příspěvků, v jaké formě. Nezapomínejte na cíle, čeho chcete dosáhnout.
Do smlouvy si také přidejte, že příspěvek musí influencer na svém profilu nechat viset konkrétní dobu – aby jej například po třech měsících nesmazal.
Zkuste i naše další praktické články. Třeba vás zaujme Jak si vyšperkovat BIO na Instagramu.