V současné době se objem rozvozů globálně více než ztrojnásobil (od roku 2017) a má hodnotu přes 150 miliard dolarů. U nás v Adaptee Gastro narostlo množství online objednávek v době lockdownů o více než 40 % oproti „klidovému“ stavu. A lidé si na rozvozy navykli, pokračují v nich i po znovuotevření restaurací. Potvrzuje to i graf ze serveru Statista, který mapuje nejen růst online objednávek (modrý sloupec) v jednotlivých zemích, ale taky přesvědčení zákazníka, že u rozvozů zůstane (černý sloupec).
Zdroj: https://www.statista.com/
Rozvoz jednoznačně ano! Ale s pravidly
Co ale tak velký zájem o online objednávky znamená? Podnikání se změnilo a přicházejí nové trendy. S námi se na ně připravíte.
Kdysi se restaurace dívaly na tři základní náklady: suroviny, pracovní sílu a náklady související s obsazeností a nájmem. Pokud byly tyto tři ukazovatele v součtu menší než celkové tržby, tak byla restaurace v zisku. Objednávky se braly jako stůl navíc pro restauraci, jenom místo číšníka obsluhoval řidič. Celkově měl rozvoz zlepšit příjmy restaurace a navýšit využití kuchyně.
V pandemii se ale objednávky na jistou dobu staly jedinou možností výdělku. Pokud restaurace začala rozvážet až během lockdownu, většinou to bylo přes doručovací platformy, takže se platila provize. Navrch měly podniky které:
- -
rozvážely
před pandemií (lidé si už na tuto formu objednávky u nich zvykli),
- -
využívaly
online objednávkový systém,
- -
případně
k tomu přidaly doručovací platformy.
Restaurace, které nabízejí rozvoz jídel dlouhodobě, se během krize dostaly na tržby i přes jeden milion korun měsíčně, což je více než u některých restaurací v širším centru Prahy bez rozvozů. Taková je realita.
Ty rozvozy zní jako zlatý důl! Dobře si ale promyslete, kam až chcete s rozvozy zajet. Zvýšení celkových tržeb prostřednictvím online objednávek může vypadat jako chytrý způsob, jak zředit fixní náklady. Klasické restaurace, které se příliš zaměří na zvyšování rozvozů, by ale v konečnem důsledku mohly zničit svého původního ducha. Což by vedlo k poklesu návštěvnosti. Berte tedy ohled na koncept svého podniku.
Chce to takový ten zdravý balanc. Protože v této nové době si bez rozvozu dobrou ziskovou marži neudržíte.
Zapomeňte na velké prostory
Nejeden majitel při pohledu na prázdný lokál během pandemie hořce zaplakal. Velký počet míst mu byl k ničemu a možná bude i do budoucna.
Chování zákazníků se změnilo. Reagují na to i nově vznikající podniky, které jsou
daleko menší. Místo židlí a stolů v restauraci přibývají drive
in místa a boxy pro vyzvednutí online objednávek.
Vyšperkování menu pomocí dat
Online objednávkové systémy přinášejí do kasy nejenom peníze, ale obsahují i cenná data. Vidíte, co si který zákazník objednává a do budoucna můžete sestavit menu pro každého jednotlivce na základě pár objednávek. Proč nabízet maso veganovi a abstinentovi pivo? A co teprve potravinové alergie…
Multidoručování se blíží
Aby se zefektivnil rozvoz, donáškové služby taky přemýšlejí, jak co nejlépe vyřešit logistiku a jak svůj byznys zefektivnit. Jakési skládání vícero objednávek již funguje: řidič vyzvedne pro zákazníka kromě jídla i šaty z čistírny nebo potraviny. Možné je i spojit objednávky od různých zákazníků, kteří žijí ve stejném bloku nebo čtvrti. Příkladem takového multidoručovaní je kolumbijská společnost Rappi.
Děje se toho
opravdu hodně a stále bude, místo pro expanzi online objednávek tady stále je. Restaurace
musí novému normálu přizpůsobit své strategie, pečlivě přemýšlet o tom,
jak navázat partnerství s doručovacími platformami, jak vyšperkovat online
objednávkový systém a experimentovat s novými způsoby podnikání.