Vypadá to tak, že kdo nemá vlastní aplikaci jakoby ani nebyl. Není divu. Appky patří k chytrým telefonům, které používá 70 % Čechů. Ročně si třetina z nich do svých zařízení stáhne přes deset aplikací. Bude to ale zrovna ta vaše aplikace?
Jak velké je vaše publikum?
Mezi nejstahovanější aplikace v kategorii jídlo se v České republice pohybují Dáme Jídlo, Burger King, McDonald`s, Wolt a Bolt. Tudíž velké značky, anebo objednávkové platformy, které sdružují nabídku většího počtu restaurací. Těm taky aplikace generují nemalé tržby, bude je ta vaše miloučká appka generovat i vám?
Výhodou velkých řetězců, jako Burger King a McDonald`s, je provozování vícero poboček, tudíž i rozšířené publikum napříč republikou. Vaše aplikace bude fungovat, pokud si ji lidé budou stahovat. Pak ji musí taky používat, aby nějaké tržby generovala. A musí taky fungovat, aby je během objednávaní neznechutila a vzápětí ji neodinstalovali.
Appka je drahá a komplikovaná. Zlatý web!
Co si musíte uvědomit je, že náklady na vývoj aplikací jsou značné. Do appky je hrozně nákladné dostat i relativní drobnost typu nový banner, akční nabídky a podobně. Zkrátka to, co u objednávkového systému změníte na webu relativně za pár korun a rovnou se to projeví i na mobilním webu, tak to u appky rozhodně není procházka růžovou zahradou. Musí se totiž celá předělávat, pak se čeká, až si ji lidé aktualizují, no zkrátka dost komplikací najednou...
30 aplikací za měsíc. 10 aplikací denně.
To jsou podle App Annie, společnosti zabývající se daty a statistikami o aplikacích, magická čísla. Spotřebitelé v průměru aktivně používají 30 aplikací za měsíc a 10 aplikací za den.
Světově nejoblíbenější nepůvodní aplikace jsou od Facebooku, Google, Apple.... V Čechách se v první desítce letos objevila i jediná aplikace z kategorie jídlo a pití. A kdože byl tím skokanem? Přece Dáme Jídlo.
Nejoblíbenější jsou obvykle další komunikační, navigační a nákupní aplikace, které si získávají na popularitě předplacené zábavné služby jako Netflix nebo HBO Go.
Co v seznamu není?
Sečteno a podtrženo. Šance ve prospěch vaší restaurace jsou mizivé. Aplikace Annie rozčlenila kategorie použití aplikací ještě přesněji a výsledky nejsou nic moc. V průměru jsou méně než dvě aplikace z 30 používaných měsíčně v kategorii „Životní styl“, což znamená, že by vaše restaurace konkurovala:
• mezinárodním značkám jako Burger King
• doručovacím aplikacím jako Dáme jídlo
Nezoufejte. To, že nemáte appku, neznamená, že zkrachujete. Dobré webové stránky jsou ty, které vám vytrhnou trn z paty. Takový odkaz vašeho webu se dá jednoduše sdílet. Kamarád ho pošle kámošovi, zatímco aplikace? Tu nejprve musí zákazník najít, pak ji stáhnout …
S mobilem jsme se sžili tak, že restaurace vyhledáváme většinou přes něj. Proto potřebujete mít web přizpůsobený pro mobilní rozhraní. Vlastní aplikaci rozhodně nutně mít nemusíte. Ty ponechte velkým hráčům. A to, že aplikaci nemá ani Ambiente group, jeden z největších restauračních řetězců u nás, to už o něčem vypovídá.