Zájem o jídlo s sebou přetrvává. A přizpůsobují se tomu i restaurace. Podle čísel společnosti Data Servis - informace nyní objednávky s sebou přijímá zhruba třetina podniků, přičemž rozvoz tvoří průměrně pětinu jejich tržeb.
Na čísla roku 2019 se bez onlinu nedostanete
Tento trend potvrzují i stravenkáři. Podle společnosti Edenred se do restaurace chodí najíst mnohem méně hostů než před začátkem koronakrize. Naštěstí tu jsou rozvozy, které situaci zachraňují a jsou vyhledávanou službou i po úplném otevření podniků. Podle průzkumu Ticket Restaurant Card Indexu se před pandemií dovážkové služby podílely na všech obědových transakcích restaurací na úrovni 3,5 %. A nyní? V letošním srpnu byl jejich podíl 13,5 %.
Je proto na místě mluvit o novém normálu, kdy online objednávky tvoří velkou část celkových tržeb. Navíc mají výhodu, vláda je nezavře ani v případě dalšího lockdownu.
Ať už v zimě, nebo v létě online je v kurzu
Hodili jsme na to očko taky v Adaptee Gastro. Vybrali jsme náhodně 5 pražských a 6 mimopražských klientů a podívali jsme se, jaký byl u nich zájem u online objednávek během prvních osmi letošních měsíců. A žádné velké propady se nekonaly.
Nejsilnějším měsícem online objednávek byl květen, tedy měsíc, kdy se po dlouhé době konečně otevíraly 10. května podniky. Jak si ale jistě pamatujete, teploty zahrádkám nepřály, a tak si lidé objednávali jídlo s sebou, do práce či domů. Nejméně objednávek bylo v červnu, ale pokud se podíváte na graf, vidíte, že to propad nebyl nijak zásadní.
Oranžová linka vyjadřuje procenta, přičemž z května na červen se počet online objednávek ve sledovaných podnicích snížil o 3 %.
Graf nemá prudké výkyvy, z čehož vyplývá, že lockdowny a teplé počasí online objednávky a rozvozy zásadně neovlivňují. Jakmile si zkrátka zákazník zvykne na to, že u vás si hravě a rychle objedná, k tomu se dobře nají, tak se vrátí pro další kolo. Protože zvyk je železná košile.