Zavoláme vám!

Zavoláme vám zpět a rádi se s vámi pobavíme o možnostech Adaptee Gastro

Naučme se s virem žít, a ne zavírat. Pohostinství nefunguje na klíč.

V České republice trpí pohostinství kvůli pandemii již několik měsíců. Mnohokrát se u nás mluví o Švédsku jako o zářném příkladu. Málokdy se v tom samém kontextu skloňuje Jižní Korea, která také podniky nezavřela, a navíc si udržela i chod ekonomiky. Lidé tedy nemají strach utrácet.

Tato dálná země nyní čelí třetí vlně, na přelomu srpna a září úspěšně potlačila druhý prudký nárůst případů. Během prvních měsíců pandemie zastavila Jižní Korea přenos viru lépe než kterákoli jiná bohatá země. Očekává se také, že ekonomika Jižní Koreje letos poklesne pouze o 0,8 %, což je nejlepší z předpovědí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj pro členské země. Klíčem k úspěchu Jižní Koreje bylo spojení technologie. Země velice rychle schválila domácí testovací soupravy a občany upozorňovala textovými zprávami na možný kontakt s nakaženými. Vláda se také pustila do výroby roušek. Každý potvrzený pacient, i ti, kteří nemají žádné nebo mírné příznaky, jsou izolováni v nemocnicích nebo na kolejích provozovaných vládou.

V nejhorším restaurace pouze do 21:00

Výsledkem je, že Jižní Korea nikdy nemusela nařídit uzavření, takže restaurace a podniky mohly zůstat otevřené po celou dobu. „Žádná země se nepřizpůsobila sžití s virem tak dobře jako je Jižní Korea," řekl Dale Fisher, předseda globální sítě pro varování a reakci na ohniska Světové zdravotnické organizace. „Virus nepotřebujete ani nechcete vymýtit. Ale upravíte své chování a pokračujete v životě.“ Když v koncem v srpna došlo k prudkému nárustu případů, vláda rychle zakročila a obyvatele varovala. Jihokorejci tento fakt přijali a přizpůsobili se. Každý, kdo vstoupil do jednoho z přibližně 80 000 barů, restaurací, nočních klubů a dalších zábavních podniků po celé zemi, se musel zaregistrovat pomocí QR kódu, což úředníkům usnadní dohledání jakýchkoli rozsáhlých ohnisek. Mnohé z podniků instalovaly mezi jídelními místy plexiskla.

Populační mobilita, měřená místními telekomunikačními operátory, brzy poklesla o čtvrtinu. Většina škol byla zavřená a hosté museli opustit restaurace do 21:00. Kavárny a jídelny se uzavřely jenom nakrátko. Po dvou týdnech společenského distancování mohli Jihokorejci opět vyrazit zpět do škol, tělocvičen a na sportovní stadiony.
Nyní přichází třetí vlna, kdy restaurace opět musejí uzavírat v devět hodin večer.

Obsluhuje zde robot

Ty se snaží nejen o dodržování pravidel, ale také o co nejmenší sociální kontakt. Jižní Korea byla vždy digitální velmocí, nové bezkontaktní technologie se nyní objevují doslova všude. Například telekomunikační společnost KT spolupracuje s restauračním řetězcem Mad for Garlic na pilotním programu obsluhujícího robota s pohonem, nese jméno Aglio Kim. Robot má servírovací podnosy a místo obličeje dotykovou obrazovku, která využívá 3D prostorové mapování a technologii KT pro manévrování úzkými průchody mezi stoly a vyhýbání se překážkám a lidem. Lee Young-ho, manažer ve společnosti Mad for Garlic, uvedl, že zkušební verze, se stala u zákazníků hitem. „Hosté jsou překvapeni, když vidí robota, a mají o něj velký zájem a jsou zvědaví,“ řekl. „Potvrzují také, že se takto cítí víc chráněni před infekcí.“

Robot pracuje ve spojení s lidským personálem. Číšníkům to umožňuje méně se soustředit na přenášení nádobí a více na zákaznický servis. „Robot nemůže 100 % nahradit člověka,“ potvrzuje manažer restaurace. „Zaměstnanci a roboti spolupracují místo toho, aby se navzájem nahrazovali.“

Samozřejmě se nemusíte pořizovat robota, zde je několik málo doporučení od hongkongské společnosti Black Sheep Restaurant, která se specializuje na poradenství v pohostinství a sama provozuje několik restaurací:

  • Mytí rukou každých 30 minut.

  • Ruční dezinfekční prostředky a ubrousky jsou k dispozici naprosto všude.

  • Zpřístupněte masky pro všechny.

  • Naplánujte si sanitaci všech sdílených povrchů na každých 30 minut.

Třetímu stupni PSA vstříc!