Co je to Metaverse
Metaverse je virtuální rozšířená realita. Vstupujete do ní nasazením VR brýlí a internetu (připojit se lze i z mobilu). Pomocí svého avatara pak v metaverse žijete svůj virtuální život. Zní to jako další lepší počítačová hra, v metaverse se však vytváří interaktivní digitální svět s reálnými značkami, obchody, zážitky a jeho hodnota neustále stoupá.
Už dnes tam můžeme najít různé giganty jako
mezinárodní banky, poradenské společnosti, ale také velké fotbalové týmy a
známe módní značky. Například Gucci v metaversu prodává balíčky 25 párů
digitálních tenisek za pouhých 9 dolarů (cca 200 CZK).
Co
s tím mají společného restaurace?
20 %
z 2 500 respondentů metaverse zná
34 %
mileniálů už v metaverse bylo
38 %
těch, kteří už do digitální oblasti vstoupili, by bylo
ochotno v tomto prostředí nakupovat v restauracích.
První restaurace v Metaverse
A ony tam ty restaurace už jsou. Chipotle byla jednou z prvních sítí rychlého občerstvení, která si metaverse vyzkoušela. V roce 2021 tento mexický řetězec navázal spolupráci se společností Roblox a digitalizoval jejich slavnou halloweenskou reklamu.
Návštěvníci tak v metaverse oblékali své avatary do halloweenských kostýmů Chipotle, hráli minihry a získávali kódy na burritos zdarma, které pak uplatnili v našem světě. Kampaň byla extrémně úspěšná. Virtuální restauraci navštívili přes 8 milionů zákazníků, digitální tržby z této akce se zapsaly jako rekordní.
McDonald's se v metaverse objevil při příležitosti čínského lunárního nového roku. Fastfoodový gigant také podal žádosti o ochrannou známku, což znamená, že už možná brzy otevře virtuální restauraci, která bude prodávat virtuální i skutečné zboží s rozvozem domů.
Další, kdo experimentuje s metaverse, je restaurační řetězec Wendy's.
Podívejte se, jak vypadal jejich Wendysverse:
Návštěvníci sbírali propagační kódy plněním různých úkolů a ty si pak uplatnili ve skutečné pobočce Wendy's.
Jak svou restauraci do metaverse dostat
Pokud hledáte odpověď na otázku "jak dostat svůj podnik do metaverse", první, co musíte udělat je najít si tu správnou platformu a vytvořit si v ní svůj metasvět.
Mezi nejoblíbenější platformy patří už zmiňovaný Roblox, který má v současné době více než 49 milionů aktivních uživatelů. Nejznámějším moderním metasvětem je Decentraland, kde užívatelé nakupují, hrají hry a prostě žijí svůj metaživot.
Jak lze virtuální realitu využít v restauracích pomocí aplikací
V metaversu nemusíte mít hned celou restauraci. Postačí vám pohrát si
virtuální realitou pomocí už existujících aplikací:
●
Interaktivní menu v rozšířené realitě: jednoduchá cesta, jak představit své menu. V
rozšířené realitě lze jídelní lístek snadno přeložit do libovolného jazyka.
Jídla v jídelním lístku si zákazník prohlédne ve 3D a ze všech úhlů. Postačí
naskenovat QR kód a je to.
Společnosti, které už aplikaci pro virtuální menu nabízejí, je několik. Počítejte s investicí kolem 2 000 dolarů (cca
45 000 CZK). Ceny se můžou u různých
poskytovatelů lišit.
●
Virtuální asistent: Před zákazníkem ožije trojrozměrný model číšníka,
šéfkuchaře nebo maskota restaurace, který jim představí jídla z jídelního
lístku a pomůže s výběrem.
●
Degustace s virtuální realitou: Jeden z nejdéle provozovaných zážitků najdete na
španělské Ibize. Projekt Sublimotion funguje od roku 2014, a kombinuje skvělé
jídlo o 12 chodech s uměním, hudbou a virtuální realitou.
Za nápadem stojí šéfkuchař Paco Roncero, držitel dvojnásobné michelinské hvězdy. 3hodinová večeře není levná. S cenou 1 650 € na osobu se jedná o jeden z nejdražších gastronomických zážitků na světě.