Slunečné poledne a vaše zahrádka se plní. Objednávky berete, berete, lidé si sedají i dovnitř, až najednou vyjde kuchař z kuchyně a říká, že nestíhá. V čase 13:00 máte před sebou 20 čekajících objednávek a příjem dalších nestíháte. Lidé, kteří si stihli objednat, čekají i více než hodinu. To je jenom jeden příběh z jednoho slunečného víkendu pod Ještědem.
Další víkend si raději uděláte rezervaci pro 5 lidí, taky na 13:00, samozřejmě už v jiném podniku. Jen co si sednete, obsluha vám řekne, že budete na jídlo čekat hodinu a půl. Odcházíte do blízké restaurace, která to všechno stíhá a je daleko plnější než ta předtím. Jak to?
Počet položek
První kouzlo je v rozsahu jídelního lístku. Zatímco ta předešlá restaurace nabízela tlustou Bibli, tenhle podnik má ve víkendové nabídce pět jídel. Ok, čtyři, řízek a brambory už došly.
Právě množství nabízených pokrmů dokáže čas potřebný na přípravu zkrouhnout tak, že se vyhnete zbytečným prodlením.
Druh položek
Čím jednodušší příprava, tím lepší pro vás. Zkuste menu nakombinovat tak, aby tam byly opravdu rychlovky, něco vegetariánského a maximálně jedna obludárna, která kuchyni zabere víc času. V teplých dnech se osvědčuje salát. To je must have – chtějí ho zákazníci a vám zabere minimum času.
Je jednodušší a nákladově efektivnější řešení přehodnotit vaši nabídku než čelit davu rozzuřených a hladových hostů.
Dobré počty
Přijít v době největšího návalu o pivo je tragédie. Pokud hlásí tropická horka a vy víte, že jste u výletních míst, tak si raději toho piva či limonády objednejte více. Protože, když dojde pivo, dojde kšeft.
Něco navíc
Tady nemluvíme o abraka dabra, ale o nabídce, která se dá připravit předem a díky níž získáte nejenom peníze navíc, ale hosty i mile překvapíte.
Zkuste ráno napéct chleba, teplé rohlíky a podávejte to jako předkrm. Samozřejmě zákazníkům tak zachutnají, že jim nabídnete chleba a rohlíky na prodej i domů. A penízky navíc se sypou.
Organizace v kuchyni
Mějte vše na svém místě vždy, za každé směny a nováčci ať si umístění položek memorují místo večerního otčenáše. Co se dá, připravte si předem. Vývar, rizota, těsto, knedlíky…
Aneb jak říkával slavný šéfkuchař Anthony Bourdain: „Vesmír je v pořádku, když víte, kde najít vše se zavřenýma očima. Vše, co potřebujete během směny, je připraveno na dosah ruky."
Komunikace s placem
Mluvte s číšnicemi o čekacích dobách. Ať pak nejsou nepříjemně překvapené a ať zkusí při delších čekačkách nabídnout hostům to, co máte připravené. Například polévku, anebo ty rohlíčky obzvláště vypečené.
Urychlení objednávek
Zpracovávání objednávek v lepší frekvenci taky vede k lepší efektivitě. Znáte to, číšnice vám jich přinese pět najednou. Zkuste QR objednávky. Má je i Adaptee gastro - váš zákazník si může jednoduše objednat a rovnou zaplatit, i když stojí před provozovnou nebo sedí u stolu. Pak jen stačí zavolat jeho číslo. Funkce jak dělaná pro prodej přes okno nebo různá bistra.