Online objednávky a s nimi spojený rozvoz je na
vzestupu. Byl i před pandemií, nyní ale díky/kvůli lockdownu zažívá boom boomů.
S tímto trendem jdou ruka v ruce další, nové aplikace, nové
technologie, vychytávky a i kuchyně. V angličtině se jim říká dark/ghost
kitchens a jsou silně skloňovaným trendem.
Chytré kuchyně ke krátkodobému pronájmu
S rozvozem jídla se zrodily nové typy podniků se
sdílenými kuchyněmi, které slibují optimalizaci a minimální náklady. Jsou to
vlastně nepodniky, nemají totiž své kamenné místo, proto ta kuchyně duchů. Tu
si pronajímáte od třetích stran a v ní si vyrábíte virtuální značku, která
se prodává výhradně online a prostřednictvím doručovacích aplikací.
Kuchyně duchů ale nepatří jedné značce, jedná se o co-workingový prostor. Je to
promyšlené místo, kde může jídlo připravovat vícero týmů.
Proč jsou kuchyně duchů tak populární?
Jednoduchá odpověď je, protože rozvoz jídel je na svém
vrcholu. Kuchyně duchů sázejí na to, že budoucnost jídla spočívá v jeho
rozvozu.
Navíc mají tyto kuchyně 21. století další výhody. Za prvé, restaurace mohou
drasticky snížit své provozní náklady tím, že budou mít méně zaměstnanců. Bez
nutnosti mytí servírovacích misek nebo prostírání mohou společnosti zefektivnit
provoz, inovovat a zaměřit se na vytváření kvalitních položek nabídky. Za
druhé, tyto kuchyně poskytují příležitosti pro novější restaurace, které se
snaží prosadit v notoricky riskantním průmyslu. Počáteční investice do provozu
v kuchyni duchů je mnohem menší než otevření plné restaurace, která by mohla
umožnit více restauracím.
Zdá se vám, že mluvíme o něčem absolutně mimo realitu? Že tohle se možná tak
děje v Americe, ale u nás ne? Tak pozor, již několik let tady funguje tzv.
Chefstarter, inkubátor pro začínající restaurace, který nabízí profesionální
kuchyň pro gastro start upy. Dáme jídlo vlastní dva gastroprovozy s pěti
až deseti samostatnými kuchyněmi. Jídlo tam budou připravovat vybrané
partnerské restaurace, zatímco investor zajistí rozvoz k zákazníkům.
Již nyní víme, že restaurace mohou vydělávat i bez zákazníků
uvnitř podniku. Online objednávky a rozvozy byly prvními dvěma krůčky. Nyní se
můžete zamyslet, jestli své kamenné místo zcela nezavřete a nebude už jenom
online a v kuchyni duchů.